Vesi ja fyysinen suorituskyky

Vesi ja fyysinen suorituskyky

Tutkimukset ovat osoittaneet, että jo 1-2 % nestevaje heikentää fyysistä suorituskykyä ja aiheuttaa väsymystä. 2 % nestevaje heikentää suorituskykyä 5-10 prosentilla ja yli 4 % nestevaje heikentää suorituskykyä 20-40 prosentilla. Urheilijat tietävät, että veden nauttiminen ennen harjoitusta, sen aikana ja sen jälkeen on välttämätöntä huippusuorituskyvyn säilymiselle. 

Suuntaviivoja kuntoilijan vedenjuontiin:

•    Juo 2-3 lasillista vettä 2 tuntia ennen suoritusta.
•    Juo 1-2 lasillista 10-20 minuuttia ennen suoritusta.
•    Juo 1-3 lasillista joka 15 minuutti suorituksen aikana.
•    Juo vähintään 2 lasia 1-2 tunnin sisällä suorituksen loppumisesta.
•    Kun virtsasi on kirkasta, nestetasapainosi on kunnossa.
•    Viileän (10-15 asteisen) veden juonti on parasta, koska se imeytyy kehoosi lämmintä nestettä nopeammin.
•    Puhdas vesi on myös muita juomia parempi vaihtoehto, sillä useimpien juomasekoitusten sisältämä sokeri ja elektrolyytit saattavat hidastaa nesteen imeytymistä.

Vesi ja hyvinvointi