Työergonomia

Työergonomia

Oikein suunniteltu työpiste on avain useiden tuki- ja liikuntaelinten ongelmien ennaltaehkäisyyn. Muutamalla pikkuasialla on mahdollista tehdä isokin muutos. 

Jos lukeudut ihmisiin, jotka viettävät päivittäin tunteja tietokoneen näytön edessä ja näppäimistön ylle kumartuneena, työergonomia on tärkeä aihe sinulle. Kokopäiväinen pöydän ääressä istuminen rasittaa selkää, niskaa ja hartioita. Asianmukaisesti suunniteltu työpiste on ratkaisevan tärkeä osa monien tuki- ja liikuntaelinten ongelmien ennaltaehkäisyä. Tässä muutama yksinkertainen vinkki, miten parantaa työpisteesi ergonomiaa: 

Tuolin säätö

Asianmukaisesti säädetty tuoli auttaa sinua istumaan ryhdikkäästi, mikä vähentää rasitusta selällesi. Ota hetki aikaa ja säädä tuoli pituudellesi sopivaksi.

•    Säädä alaselän tuki itsellesi mukavaksi.
•    Selkänojan tulisi olla noin 90 asteen kulmassa lattiaan nähden.
•    Istuimen korkeus ja kulma riippuvat pöydän korkeudesta ja jalkojesi pituudesta. Pöytälevyn tulisi olla vyötärösi/napasi korkeudella, polviesi tulisi olla samalla korkeudella lonkkiesi kanssa ja jalkapohjiesi tulisi levätä mukavasti lattialla.

Työaseman järjestely

•    Usein käyttämäsi esineet tulisi olla helposti näkyvillä 45 asteen sektorin sisällä ja kätesi ulottuvilla, jottei selkää tarvitse kääntää tai irrottaa selkänojasta.
•    Sijoita tietokoneen näyttö suoraan eteesi, noin käsivarren mitan päähän silmistäsi.
•    Näytön yläreunan tulisi olla silmiesi tasalla tai hieman alempana, niin että katsot näyttöä hiukan alaviistoon.
•    Aseta näppäimistö suoraan näyttösi eteen; jos asetat sen vinoon tai näyttösi viereen silmiesi täytyy tarkentaa eri etäisyyksille, mikä rasittaa niitä.
•    Aseta asiakirjat asiakirjatelineeseen näyttösi viereen, samalle tasolle ja etäisyydelle ja samaan kulmaan kuin näyttösi, jottei silmiesi tarvitse jatkuvasti tarkentaa eri etäisyyksille.

Näytön säätö ja sijoitus

Pienillä näyttöön tehtävillä muutoksilla voit vähentää silmien rasitusta merkittävästi:

•    Säädä näyttösi kirkkaus sopivaksi ja pidä se puhtaana pölystä ja tahroista.
•    Suurenna tarvittaessa tekstiä näytölläsi, jotta sitä olisi helpompi lukea.
•    Jos mahdollista, sijoita näyttösi niin, ettei se heijasta valoa lampuista tai ikkunoista .
•    Tarkista heijastuuko näytöstä valoa sulkemalla se ja katsomalla pimeää ruutua. Jos valoa tai heijastuskuvaa näkyy, säädä valon lähdettä tai siirrä näyttöä. Näytön kallistaminen lievään etunojaan auttaa usein.

Silmien rasittuminen

Silmien rasittuminen on yleinen seuraus pitkästä yhtäjaksoisesta tietokoneen käytöstä. Se voi tuntua monella tavalla: Silmien arkuutena, väsymyksenä tai kuivuutena, sumeana näkökenttänä tai kahtena näkemisenä, päänsärkynä tai niskakipuna, katseen siirtämisen jälkeisen tarkistamisen vaikeutumisena (esim. näytöstä paperidokumentteihin) ja lisääntyneenä valoherkkyytenä. 

Voit vähentää silmien rasittumista seuraamalla seuraavia yksinkertaisia neuvoja:

•    Lepuuta silmiäsi säännöllisesti työpäivän aikana sulkemalla ne 5 sekunniksi.
•    Tarkenna säännöllisesti katseesi johonkin muuhun kuin tietokonenäyttöön ja katso kohdetta muutaman sekunnin ajan.
•    Anna silmillesi viiden minuutin tauko ainakin kerran tunnissa nousemalla ylös ja liikkumalla tai tekemällä muuta työtä.
•    Kiinnitä huomiota säännölliseen silmien räpyttämiseen; silmiä räpytellään liian harvoin päätteellä työskenneltäessä, jolloin silmät kuivuvat. Säännöllinen räpyttäminen pitää silmät kosteina.

Hyvinvointi työpaikalla