Stressinhallinta

Stressinhallinta

Työ- ja vapaa-ajan yhteensovittaminen voi aiheuttaa suurta stressiä. Muutaman yksinkertaisen tekniikan avulla voit parantaa hyvinvointasi ja elämäsi laatua. 

Vietätkö enemmän aikaa töissä kuin kotona? Tämän päivän globaalissa työympäristössä ihmiset ovat tavoitettavissa lähes missä tahansa ja milloin tahansa – autossa, kotona, jopa lomilla. Matkapuhelimien, kannettavien tietokoneiden ja videokokousten myötä monien ihmisten työpäivä on pidentynyt merkittävästi samalla kun työn ja yksityiselämän välinen raja on hämärtynyt. Kun työ- ja yksityiselämä ovat epätasapainossa, seurauksena voi olla stressitason merkittävä nousu. 

Työn ja kodin paineet voivat kohottaa stressitasoasi ja johtaa lihasjännitykseen ja –jäykkyyteen, mikä puolestaan saattaa vaikuttaa työtehoosi ja elämänlaatuusi. Tässä muutamia vinkkejä stressiperäisen lihasjännityksen laukaisemiseksi työpaikalla:

1. Kireät leukalihakset tai hampaiden kiristely
Avaa suusi niin isoksi kuin pystyt, venyttäen leukalihaksiasi. Pidä suu auki hetken ja sulje se. Toista kolme kertaa ja päästä sitten alaleukasi rennoksi.

2. Silmien siristys
Kohdista katse kaukana olevaan kohteeseen 10 sekunniksi samalla kun rentoutat kasvojesi lihakset.

3. Jäykät hartiat 
Nosta hartiat kohti korvia, pysähdy hetkeksi, ja pyöräytä ne hitaasti taakse ja alas kohti lattiaa. Toista kolme kertaa.

4. Kurtistunut otsa
Rentouta kaikki kasvojesi lihakset, sulje silmäsi ja kuvittele kasvojesi sulavan ja valuvan kohti lattiaa.

Useimmille ihmisille työn ja kodin asettamien vaatimusten tasapainottaminen on jatkuva haaste. Tässä muutamia asiantuntijoiden neuvoja työn ja kodin välisen tasapainon säilyttämiseen:

1. Suojele vapaapäivääsi
Koeta siirtää ainakin osa kotitöistä työpäivien iltoihin, jotta voit rentoutua paremmin vapaapäivinä.

2. Pidä päiväkirjaa
Kirjaa yhden viikon ajan ylös kaikki mitä teet, sekä töissä että työn ulkopuolella. Kun näet rutiinisi paperilla, on helpompi päättää, mihin tehdä muutoksia, esim. jättämällä pois tai delegoimalla asioita joista et pidä, tai jotka eivät ole etusijalla.

3. Hallinnoi aikaasi
Organisoi kotityöt tehokkaasti esimerkiksi pesemällä arkena yhden koneellisen pyykkiä päivässä sen sijaan, että jättäisit kaiken vapaapäivällesi. Näin voit vapaapäivänäsi tehdä enemmän niitä asioita, joista nautit.

4. Huolehdi itsestäsi
Jätä joka päivä aikaa jollekin asialle, josta pidät, esim. lukemiselle, musiikin kuuntelulle, urheilulle tai muulle harrastukselle. Tämä auttaa sinua rentoutumaan rankan työpäivän jälkeen.

5. Nuku tarpeeksi
Mikään ei aiheuta yhtä paljon stressiä tai mahdollisia vaaratilanteita kuin työskentely univelkaisena. Sen lisäksi, että työtehosi on alentunut, saatat tehdä kalliita virheitä, joiden korjaamiseksi sinun täytyy tehdä töitä entistä kovemmin.

6. Kommunikoi selkeästi
Vältä aikaavievät ja turhauttavat väärinkäsitykset kommunikoimalla selkeästi. Esitä kysymyksiä, tee muistiinpanoja, laadi listoja jne., jotta työssäsi säilyy järjestelmällisyys. Näin säästät aikaa pidemmän päälle.

7. Varaa yksi ilta joka viikko vapaa-ajan viettoa varten
Sulje kännykkä, tietokone ja televisio, ja tee jotain yhdessä perheesi tai ystäviesi kanssa. Tekemällä jotain, mistä nautit piristää kummasti.

8. Vahvista tukiverkostoasi
Stressi lievittyy usein kun siitä keskustelee perheenjäsenen, läheisen ystävän tai työkaverin kanssa. Erityistilanteissa myös ammattiapu voi olla tarpeen.

Hyvinvointi työpaikalla