Ravinto ja työhyvinvointi

Ravinto ja työhyvinvointi

Tutkimukset osoittavat useimpien ihmisten syövän epäterveellisesti töissä, mikä vaikuttaa negatiivisesti heidän terveyteensä ja työtehokkuuteensa. 

Epäterveellinen ruokavalio on yksi keskeisimmistä terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Sairastumiset johtavat työpoissaoloihin ja alentuneeseen tuottavuuteen. Epäterveellinen ruokavalio korostuu työpaikoilla, joissa on tiukka aikataulu ja vaihtoehtojen vähäisyys rajoittaa monipuolista ruokavaliota. Jotta ruokavaliosta olisi helpompi pitää huolta, seuraa näitä helppoja vinkkejä:

  • Juo tauoillasi lasillinen vettä kofeiinipitoisten tai sokeroitujen juomien sijaan.
  • Pidä vesipulloa tai -lasia pöydälläsi, jotta muistat juoda vettä läpi päivän.
  • Jos työskentelet tietokoneella, aseta tietokone muistuttamaan sinua vedenjuonnista säännöllisin väliajoin.
  • Pitkät työrupeamat ilman välipaloja voivat lisätä impulsiivista syömistä. Pidä aina terveellisiä välipaloja mukanasi välttääksesi makeiden välipalojen ahmimista karkkiautomaatista.
  • Tasainen verensokeri parantaa keskittymiskykyä. Jotta verensokeri ei pääse alenemaan liikaa, on hyvä syödä tasaisesti pitkin päivää, noin 3-4 tunnin välein.
  • Terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta on helpompi pitää kiinni, jos valmistat lounaan ja välipalat kotona ja tuot ne toimistolle
  • Hyvä vaihtoehto on myös ylipuhua työantajasi täyttämään myyntiautomaatti terveellisemmillä vaihtoehdoilla, esim. mehuilla, myslipatukoilla, jogurtilla, hedelmillä ja pähkinöillä.
  • Vältä rasvaisten välipalojen syömistä tai tarjoamista kokoustauoilla; vaihda ne vähärasvaisiin kekseihin, sämpylöihin ja hedelmiin.

Vesi ja ravinto

Jotta kehosi voisi hyödyntää ruoka-aineita, sen täytyy ensin pilkkoa useimmat niistä yksinkertaisemmiksi aineiksi. Tämä vaatii toimiakseen vettä. Suuri osa elimistäsi, kuten sylkirauhanen, ruoansulatuskanava, vatsa ja haima, osallistuu prosessiin, ja nämä kaikki vaativat toimiakseen vettä. Lisäksi vesi kuljettaa vitamiinit, mineraalit ja muut ruoassa olevat ravintoaineet kehon soluihin. 

Ottaen huomioon, että vettä tarvitaan kaikissa kehon toiminnoissa, onko ihme, että vesi on välttämätön osa terveellistä ruokavaliota? Vesi on kaloritonta, rasvatonta ja hiilihydraatitonta. Se vähentää näläntunnetta, osallistuu ruoan sulatukseen ja auttaa kehoasi polttamaan rasvaa! 

Hyvinvointi työpaikalla