Oletko kyllästynyt ”samaan vanhaan” veteen?

Oletko kyllästynyt ”samaan vanhaan” veteen?

Välillä voimme kyllästyä juomaan tavallista vettä – mikset kokeilisi piristää vesilasillistasi tänä kesänä?

Voit pakastaa jääpaloja marjojen, hedelmänpalojen tai yrttien kanssa ja käyttää niitä tuomaan väriä vesilasiisi. Tai mikset kokeilisi maustaa vettä piristääksesi työpäivääsi ja saadaksesi hieman lisäenergiaa?

Seuraa alla olevia helppoja ohjeita, ja saat kesän mahdollisesti parhaimman makuisen lasin vettä!

Lue lisää

Nestehukka: tiedä faktat

Nestehukka: tiedä faktat
Pysy virkeänä lasillisella raikasta vettä!

Terve ihmiskeho koostuu yli kahdesta kolmasosasta vettä. Vesi auttaa niveliä ja silmiä pysymään kosteina, edistää ruuansulatusta, huuhtoo pois kehon ylimääräisiä aineita ja toksiineja, ja pitää ihon terveenä.

Nestehukan aikaisia varoitusmerkkejä ovat:

Lue lisää

Vinkkimme vedenjuonnista huolehtimiseen!

5 vinkkiä vedenjuonnin muistamiseksi tänä kesänä! Harva muistaa juoda tarpeeksi vettä työpaikalla. Erityisesti kesän lämmössä nesteytyksestä huolehtimisen merkitys nousee, sillä hikoillessamme kehomme tarvitsee entistä enemmän vettä. Hyvä nyrkkisääntö on juoda 1,5-2l vettä päivässä.

Onko sinulla vaikeuksia keskittyä töissä? Se saattaa johtua siitä, että et ole muistanut juoda tarpeeksi vettä! Katso alta viisi helppoa vinkkiä vedenjuonnin muistamiseksi:

Lue lisää

Vesi ja fyysinen suorituskyky

Vesi ja fyysinen suorituskyky

Tutkimukset ovat osoittaneet, että jo 1-2 % nestevaje heikentää fyysistä suorituskykyä ja aiheuttaa väsymystä. 2 % nestevaje heikentää suorituskykyä 5-10 prosentilla ja yli 4 % nestevaje heikentää suorituskykyä 20-40 prosentilla. Urheilijat tietävät, että veden nauttiminen ennen harjoitusta, sen aikana ja sen jälkeen on välttämätöntä huippusuorituskyvyn säilymiselle. 

Suuntaviivoja kuntoilijan vedenjuontiin:

Lue lisää

Vesi ja henkinen suorituskyky

Vesi ja henkinen suorituskyky

Ollaksemme tehokkaita työssä tulee meidän pystyä keskittymään siihen, mitä olemme tekemässä. Vesi on yksi parhaista ja yksinkertaisimmista tavoista lisätä työtehokkuutta. Ihmisen aivokudoksesta 85 % on vettä. Nestevaje vaikuttaa aivojen toimintaan ja tuntuu alentuneena keskittymiskykynä ja heikentyneenä lyhytmuistina sekä päänsärkynä. Päässälaskukyky ja reaktionopeus saattavat myös heikentyä. Syynä tähän on nestehukan aivojen energiantuotantoa vähentävä vaikutus. 

Lue lisää

Tavataan vesiautomaatilla

Tavataan vesiautomaatilla

Riittävä vedenjuonti on välttämätöntä terveydellemme sekä hyvän työsuorituksen ylläpitämiseksi. Vesiautomaatti on yksi helpoimpia ja kustannustehokkaimpia tapoja varmistaa, että työntekijät saavat tarvitsemansa veden. Jotta vesiautomaatista saadaan ihanteellinen hyöty, sen sijoituspaikkaa kannattaa punnita kahdelta kannalta. 

Lue lisää

Vesi ja flunssa

Vesi ja flunssa

On taas se aika vuodesta: vilustumisen, yskän ja flunssan aika. Useimmat aikuiset sairastavat keskimäärin 1–4 flunssaa vuodessa, ja lapset tätäkin enemmän. Ajattele jo pelkästään sitä taloudellista rasitusta, joka menetetyistä työpäivistä syntyy – noin 3 miljardia euroa vuodessa! Emmekä me voi tehdä asialle mitään. Vai voimmeko? 

Lue lisää

Vesi auttaa pienentämään sairastumisriskiä kroonisiin sairauksiin

Vesi auttaa pienentämään sairastumisriskiä kroonisiin sairauksiin

Kun ottaa huomioon, että kehosta yli 60 % on vettä, ei ole ihme, että veden juomisella on syvä vaikutus terveyteemme. Keho menettää joka päivä vettä, joka pitää korvata. Veden hävikki on miehillä keskimäärin 2,9 litraa ja naisilla 2,2 litraa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisillä, jotka eivät juo riittävää vesimäärää päivässä, on suurempi riski sairastua tiettyihin kroonisiin sairauksiin. 

Lue lisää

Miksi vesi on niin tärkeää?

Miksi vesi on niin tärkeää?

Koska elimistö menettää jatkuvasti vettä noin 2,5–3 litraa päivässä normaalien elintoimintojen mukana, menetetty vesi pitää korvata, jotta elimistö säilyy terveenä. On ironista, että janon tunne syntyy vasta sitten, kun elimistön nestetaso on jo alkanut laskea. Siksi on tärkeää juoda vettä jo ennen kuin janon tunnetta ilmenee. Siinä vaiheessa, kun ihminen alkaa tuntea janoa, elimistön nestevajaus on jo 0,8–2 % kehon painosta. 

Lue lisää