10 vinkkiä jokapäiväiseen työhyvinvointiin

10 vinkkiä jokapäiväiseen työhyvinvointiin

Koska vietät suurimman osan valveillaoloajastasi työpaikalla, on erittäin tärkeää, että huolehdit hyvinvoinnistasi myös töissä ollessasi. Listasimme 10 vinkkiä, joiden avulla voit helposti huolehtia työhyvinvoinnistasi joka päivä: 

1. Pidä taukoja!

Useimmat ihmiset tekevät istumatyötä lähes koko työssäoloajan. Ehkäistäksesi lihaksiasi kipeytymästä ja jäykistymästä pidä pieni tauko tunnin välein. Käväise esimerkiksi pienellä kävelyllä lähdevesiautomaatin luona ja nauti samalla lasillinen raikasta vettä.

2. Juo vettä!

Lue lisää

Ravinto ja työhyvinvointi

Ravinto ja työhyvinvointi

Tutkimukset osoittavat useimpien ihmisten syövän epäterveellisesti töissä, mikä vaikuttaa negatiivisesti heidän terveyteensä ja työtehokkuuteensa. 

Epäterveellinen ruokavalio on yksi keskeisimmistä terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Sairastumiset johtavat työpoissaoloihin ja alentuneeseen tuottavuuteen. Epäterveellinen ruokavalio korostuu työpaikoilla, joissa on tiukka aikataulu ja vaihtoehtojen vähäisyys rajoittaa monipuolista ruokavaliota. Jotta ruokavaliosta olisi helpompi pitää huolta, seuraa näitä helppoja vinkkejä:

Lue lisää

Liikunta ja työhyvinvointi

Liikunta ja työhyvinvointi

Asiantuntijoiden mukaan liikunnan vähyys on yksi vakavimmista terveyttä uhkaavista tekijöistä nyky-yhteiskunnassamme. Lääkärit suosittelevat vähintään 30 minuutin liikkumista päivittäin, mutta ajan järjestäminen ei aina ole helppoa kiireisinä päivinä. Onneksi on olemassa helppoja harjoituksia, joita voit tehdä työn lomassa.

Lue lisää

Stressinhallinta

Stressinhallinta

Työ- ja vapaa-ajan yhteensovittaminen voi aiheuttaa suurta stressiä. Muutaman yksinkertaisen tekniikan avulla voit parantaa hyvinvointasi ja elämäsi laatua. 

Lue lisää

Työergonomia

Työergonomia

Oikein suunniteltu työpiste on avain useiden tuki- ja liikuntaelinten ongelmien ennaltaehkäisyyn. Muutamalla pikkuasialla on mahdollista tehdä isokin muutos. 

Lue lisää

Miksi yhtiöt ovat alkaneet välittää

Miksi yhtiöt ovat alkaneet välittää

Jatkuvasti kasvava todistusaineisto osoittaa, että henkilöstön hyvinvointi vaikuttaa suoraan yhtiön menestykseen. Kun suurin osa ihmisistä kuluttaa suurimman osan valveillaoloajastaan töissä, on järkeenkäypää, että työpaikan tulisi olla paikka, josta he ammentavat hyvinvointia. 

Lukuisat kansainväliset yritykset, jotka ovat toteuttaneet työpaikan hyvinvointiohjelmia, voivat vahvistaa sen tosiasian, että hyvinvointi tukee liiketoimintaa. Henkilöstön hyvinvointiin tähtäävissä ponnisteluissa on havaittu seuraavat hyödyt:

Lue lisää

Presenteismi - Paikalla, mutta poissa

Presenteismi - Paikalla, mutta poissa

Kun työnantajia ennen huolestuttivat työntekijöiden poissaolot ja se, ilmaantuvatko he työpaikalle, nykyään yhä useammat työntekijät kärsivät ns. presenteismistä, eli ovat paikalla, mutta eivät ole tuottavia. 

Lue lisää

Terveellinen ruokailu työpaikalla

Terveellinen ruokailu työpaikalla

Yksi tärkeimmistä työntekijän terveyteen vaikuttavista seikoista on ravitsemus. Maailman terveysjärjestö WHO kertoo, että oikea ruokavalio voi kohentaa tuottavuutta 20 %. Koska yritysten menestys perustuu työntekijöiden tuottavuuteen ja tehokkuuteen, työnantajien kannattaa tukea työntekijöiden terveitä ruokatottumuksia. 

Lue lisää

Liikunta lisää energiaa

Liikunta lisää energiaa

Säännöllinen liikunta antaa lisää voimia jaksaa koko päivän. Kiireisen työn ja henkilökohtaisten aikataulujen lomassa on vaikea löytää aikaa liikunnalle. Vaikka aikomus olisi rehellinen, liikunta saattaa pudota matalalle kiireellisyyslistalla. On kuitenkin tärkeä muistaa, että kehoa ei ole suunniteltu istumaan työpöydän ääressä, seisomaan koko päivää eikä tekemään toistuvia tehtäviä pitkään. Keho on tarkoitettu liikkumaan. 

Lue lisää

Säännölliset tauot pitävät sinut pirteämpänä

Säännölliset tauot pitävät sinut pirteämpänä

Kun tietokoneet ovat vallanneet modernit työpaikat, vietämme suurimman osan työajastamme istuma-asennossa ja usein vielä varsin epämukavassa sellaisessa. Uppoutuessamme "virtuaalimaailmaan" kiinnitämme yhä vähemmän huomiota fyysisille tuntemuksillemme ja kehomme tarpeille. 

Lue lisää

Pages