7 terveellistä välipalaa työpöydän ääreen

7 terveellistä välipalaa työpöydän ääreen

Kun väsymys iskee aamupäivällä tai saavutat väistämättömän iltapäiväväsymyksen, valitsetko terveellisen välipalan ylläpitämään energiatasojasi, vai tartutko johonkin makeaan saadaksesi nopeasti sokeria, vain huomataksesi että energiatasosi ovat pian takaisin lähtökuopissaan?

Tekemällä järkeviä välipalavalintoja työpäivien aikana et saa ainoastaan pitkävaikutteista energiaa, vaan parannat samalla myös keskittymiskykyäsi ja huolehdit yleisesti terveellisestä ruokavaliosta. Kokeile alla olevia suosituksiamme terveellisiksi välipaloiksi työpöydän ääreen – ne saavat varmasti energiasi ja mielialasi pysymään korkealla!

1. Kourallinen manteleita

Mantelit todella ovat täynnä hyviä ravintoaineita. Ne ovat mahtava proteiinin lähde, ja sisältävät myös terveellisiä rasvoja. Ihmeellistä kyllä, mantelit sisältävät yhdeksää olennaista ravintoainetta, ja niistä saa runsaasti E-vitamiinia. Verrattaessa muihin pähkinöihin mantelit sisältävät eniten proteiinia ja kuitua. Onneksi ne myös maistuvat hyvältä!

2. Raakoja vihanneksia dipattuna hummukseen

Jokseenkin vaatimaton kikherne on perinteisen hummuksen pääraaka-aine, mutta se ei olekaan niin vaatimaton kun tarkastellaan sen ravintoarvoja. Kikherneet ovat loistavia kalsiumin, raudan, proteiinin ja kuidun lähteitä, minkä seurauksena ne estävät verensokerin tason nousun liian nopeasti. Lisäämällä valikoiman raakoja vihanneksia hummukseen dipattavaksi parannat tämän välipalan etuja ja makua entisestään!

3. Luonnonjogurtti

Vaikka monet maustetut jogurtit ovat valitettavasti hyvin sokerisia, on makeuttamaton luonnonjogurtti erityisen hyvä valinta välipalaksi. Luonnonjogurtissa on hyviä bakteereita ja probiootteja, jotka edistävät vatsan terveyttä ja tervettä ruoansulatuselimistöä. Luonnonjogurtti sisältää myös proteiinia, kalsiumia, vitamiineja, kaliumia ja magnesiumia. Kukapa tästä ei pitäisi?

4. Omenat ja maapähkinävoi

Tämä voi kuulostaa erikoiselta yhdistelmältä, mutta kannattaa kokeilla – se maistuu erinomaiselta! Omenan hiilihydraatit ja kuidut takaavat pitkäkestoiseen energianlähteen, kun taas maapähkinävoi tarjoaa terveellisiä tyydyttymättömiä rasvoja sekä proteiinia, auttaen myös ehkäisemään verensokerihuippuja. Maksimoi terveyshyödyt valitsemalla makeuttamatonta maapähkinävoita. Nam!

5. Kourallinen erilaisia siemeniä

Aivojen toimintaakin tehostavat kurpitsansiemenet sisältävät paljon terveellisiä tyydyttymättömiä rasvoja ja ovat mahtava Omega-3-rasvahappojen lähde. Näin ollen ne ovat hyvä valinta niille, jotka eivät säännöllisesti syö hyviä rasvoja sisältäviä kaloja. Kurpitsansiemenet sisältävät myös sydämelle terveellistä magnesiumia ja immuunijärjestelmää vahvistavaa sinkkiä.

Pellavansiemenet ovat hyvä valinta kuidun lähteeksi, ja myös niistä saa hyviä Omega-3-rasvahappoja. Tutkimusten mukaan näiden mahtavien siementen syönti voi auttaa pitämään verenpaineen turvallisissa rajoissa.

Auringonkukansiemenet ovat edullinen valinta, vaikka ne sisältävät paljon terveellisiä rasvoja ja mineraaleja, kuten magnesiumia, kuparia ja mangaania. Näistä siemenistä saat myös voimakasta antioksidanttia E-vitamiinia.

6. Terveellinen energiapatukka

Me emme suosittele, että haet kaupasta minkä tahansa energiapatukan. Kuten jogurttien kohdalla mainitsimme, monien energiapatukoidenkin terveydelliset hyödyt kumoutuvat lisätyn sokerin määrän vuoksi. Jos kuitenkin katsot patukoiden ravintosisältöjä, löydät vaihtoehtoja jotka maistuvat hyvältä ja tarjoavat sinulle ravinteikkaan välipalan ilman ylimääräistä sokeria.

7. Suklaa

Ei, et näe unta! Maltillisesti kulutettuna tumma suklaa voi tarjota monia terveyshyötyjä. Se on voimakas antioksidantti täynnä terveellisiä mineraaleja, kuten rautaa, sinkkiä ja seleeniä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kaakaonkulutus (suklaa jossa on vähintään 70% kaakaota) voi alentaa ”huonoa” kolesterolia ja samalla lisätä ”hyvää” kolesterolia veressä, mikä vähentää riskiä sydän- ja verisuonitaudeille.

Edut eivät lopu tähän! Tumma suklaa on myös hyväksi aivoille, sillä se sisältää flavanoleja, jotka on linkitetty muistiongelmien vähentymiseen vanhoilla ihmisillä. Suklaan uskotaan myös lisäävän onnellisuuden ja hyvinvoinnin tunteita. Nauti siis surutta palasta tai muutamasta!

Hyvinvointi työpaikalla